Description
Italeri
German BMW R75 & Sidecar
I 1938 fik BMW og Zundapp, der var de største leverandører af hærmotorcykler, på den
specifikke anmodning fra den tyske hær opgaven med at skabe et fælles produkt, der havde det
største antal komponenter til fælles. For begge prototyper var de klar i 1940, og
produktionen begyndte i 1941. Dets særegne var at have et andet drivhjul på sidevognen, der
tog trækkraft fra differencen via en transmissionsaksel, der krydsede sidevognens ramme.
For at gøre det lettere at køre var fordelingen af trækkraft 70% på cyklen og 30% på
sidevognen via et satellit- og planetarisk system, der var placeret i differensen. I tilfælde
af at kørsel på sandet eller mudret jord krævede, var det muligt at gøre de to hjul
integrerede. Den tvillingcylindrede motor på 750 cc var i stand til at levere 26 hestekræfter
og få den til at overstige den maksimale hastighed på 90 km / t. Det blev udbredt brugt på
alle de vigtigste operationsstuer og under alle miljøforhold (fra Nordafrika til Rusland).
Det viste sig at være pålideligt og robust.